Catharina Ziekenhuis winnaar van de Patient Centricity Award 2023

Eind maart 2023 werd, tijdens de tiende jubileum editie van het VSO voorjaarssymposium, de winnaar van de Patient Centricity Award 2023 bekend gemaakt. Het Catharina Ziekenhuis nam dit jaar de award mee naar huis. Hun project ”Nazorg voor de borstkankerpatiënt buiten het ziekenhuis in een vrouwencentrum”, maakte het meeste indruk op de jury. Karin Schauwaert-Vijfvinkel, verpleegkundig specialist oncologie, nam namens het gehele team de award in ontvangst. Aan de Patient Centricity Award is een geldprijs verbonden van € 10.000, een ‘unrestricted educational grant’ van initiatiefnemer Takeda Oncology.

De Patient Centricity Award wordt jaarlijks uitgereikt ter bekostiging of ontwikkeling van patiëntgerichte projecten en is een initiatief van Takeda Oncology, dat het als een belangrijke taak ziet om een bijdrage te leveren aan de optimalisatie van de behandeling van patiënten met een oncologische aandoening.

Joska Heessels, verpleegkundig specialist oncologie en voorzitter van de vakjury: “Er zijn veel collega’s die dit zullen herkennen; patiënten die de gang naar het ziekenhuis zwaar vinden,  nadat de behandeling is afgerond. Het zorgt vaak voor een herbeleving van een zeer stressvolle periode. Door juist in de nazorgfase patiënten buiten het ziekenhuis verder te helpen op diverse vlakken, draagt het oncologieteam bij aan de verwerking en kan het helpen de vrouwen weer in hun kracht te zetten. Kortom een mooi initiatief dat ook door andere ziekenhuizen kan worden ingevuld. ”

Karin Schauwaert-Vijfvinkel licht het winnende project verder toe: “Heel bewust zijn de nazorg en nacontrole uit elkaar gehaald. De controle bestaat vooral uit beeldvormende onderzoeken, die eens per jaar worden gedaan. De nazorg behelst veel meer softe aspecten, die zeker zo belangrijk zijn. Als verpleegkundig specialist speel je hier een belangrijke rol in, maar loop je ook tegen de grenzen van het ziekenhuis aan. Niet alles kan in de tweede lijn. Door in een vrouwencentrum te participeren ervaren we veel kortere lijnen en ook actieve betrokkenheid van de andere zorgverleners, zodat we veel beter weten waar patiënten baat bij kunnen hebben in de nazorg fase.”

Bekijk hier de video met de reactie van Karin Schauwaert-Vijfvinkel

Takeda verlegt grenzen

De kracht en de moed van patiënten met kanker inspireren en motiveren ons elke dag. Samen met partners in de zorg proberen we grenzen in de oncologische zorg en behandeling te verleggen, met daarbij het belang van de patiënt voorop. Ons streven is om, samen met partners, nieuwe medicijnen snel beschikbaar te hebben voor de patiënt. Daarbij worden we gedreven door de Takeda waarden van integriteit, eerlijkheid en doorzettingsvermogen. Takeda is een internationaal farmaceutisch bedrijf van Japanse origine dat zich al meer dan 240 jaar inzet voor een beter perspectief voor mensen met ernstige gezondheidsproblemen.

Volgende artikel

Afspraak met zorgverlener? Veel patiënten bereiden zich erop voor