Onbekendheid, onbegrip, maar ook schaamte bij patiënten. Het zijn allemaal facetten die meespelen bij de beperkte ‘awareness’ over perianale fistels bij de ziekte van Crohn. Hoog tijd voor een campagne om hier verandering in te brengen, vonden Brand Manager Gastroenterology Laura Brinkman en haar projectteam.

‘Het zou goed zijn als Crohn-patiënten met perianale fistels zich beter begrepen voelen,’ zegt Brand Manager Gastroenterology Laura Brinkman. ‘Maar daar is meer bewustzijn in de omgeving voor nodig.’
Wanneer bewustzijn, en daarmee dus het begrip rondom een indicatie of complicatie, wordt vergroot, voelt een patiënt zich vaak meer ‘empowered’.
Dagbladen, social media en podcast
Dus besloot het projectteam in 2020 een crossmediale campagne te starten voor het algemeen publiek. ‘Onderdeel daarvan was het persoonlijke verhaal van een Crohnpatiënt, die op een heldere en krachtige manier vertelt wat er aan de hand is als je een perianale fistel hebt en wat je wel en minder goed kunt. Deze patiënt had een opbeurend verhaal met de focus op wat er nog wel mogelijk is, ondanks de ziekte. Belangrijk doel ervan was dus dat de maatschappelijke kennis over perianale fistels werd vergroot.’
Naast de focus op inhoudelijke content keek het team welke kanalen, waaronder social media, geschikt zouden zijn voor verspreiding van de boodschap. ‘We kozen voor zowel nieuwe, als langer bekende media. Denk hierbij aan landelijke en regionale dagbladen en de e-versies ervan. Ook schakelden we verschillende mediakanalen van LINDA in, zoals e-newsletters, Instagram stories en een webpagina waarop het verhaal van de patiënt stond. Bovendien is er een spraakmakende podcast ontwikkeld.’
Patiënt centraal
Maar hoe weet je vervolgens of deze inspanning iets bewerkstelligt?
‘Gezien het grote bereik van deze campagne kunnen we spreken over een belangrijk eerste succes. Bij een grote groep mensen hebben we een stap gezet in het creëren van awareness. Ik ben ontzettend trots op deze resultaten,’ aldus Laura. Awareness vergroten vraagt volgens de Brand Manager wel een lange adem. En daarom zal het team Gastroenterology van Takeda doorgaan met dergelijke activiteiten.
De nominatie voor de Patient Ambassador Award van Takeda kwam pas later. Volgens Laura past het project goed bij de waarden die het bedrijf hanteert. ‘We hebben veel aandacht gehad voor een complex ziektebeeld waarbij de patiënten zich vaak niet of beperkt begrepen voelen, mede vanwege het lage bewustzijn bij het algemeen publiek. Daar hebben we op ingespeeld.
Uiteraard waren we bij al onze uitingen transparant over onze rol als farmaceutisch bedrijf. Wij stellen de patiënt centraal. Daarmee creëer je vertrouwen. En is dat is tevens belangrijk voor de reputatie van een geneesmiddelenbedrijf.’
Patient ambassadorship
Het eventueel winnen van de Award zou volgens Laura een prachtige bekroning zijn van het teamwork ten behoeve van de patiënt. ‘Dankzij alle inspanningen heeft het team waarde toegevoegd voor patiënten met een indicatie waar weinig aandacht voor is. Een echt voorbeeld van patient ambassadorship.’